برای استفاده از خدمات جدید پُرسا نظیر «طراحی پرسشنامه» و «تحلیل تخصصی داده‌ها»، ابتدا در سامانه نام‌نویسی کرده و سپس به پشتیبانی داخل سامانه پیام دهید.

راهنمای طراحی پرسش‌نامه استاندارد

Icon Survay

پرسش‌نامه رایج‌ترین ابزار گردآوری داده در پژوهش‌هایی است که با رویکرد کمی اجرا می‌شوند. پرسش‌نامه از مجموعه گویه‌ها (items) یا پرسش‌هایی تشکیل شده که به دنبال بررسی سؤال‌های پژوهش و در نهایت رسیدن به اهداف پژوهش هستند. به طور معمول، پژوهشگر زمانی از پرسش‌نامه استفاده می‌کند که به دنبال پیمایش نگرش‌ها، عقاید، و نظر تعداد نسبتاً زیادی از افراد باشد.

Icon Design

پیشنهاد می‌شود در طراحی پرسش‌نامه از گام‌های زیر پیروی کنید.

گام اول. بررسی ابزارهای استفاده شده در پژوهش‌های مرتبط: قبل از هرچیز بهتر است پژوهشگر منابع لازم راجع به موضوع را مطالعه و دانش تخصصی خود در زمینه مورد نظر را تکمیل کند. ممکن است در این مرحله، پرسش‌نامه‌های مشابه نیز پیدا شوند و به کمک پژوهشگر بیایند.

گام دوم. طراحی محتوای پرسش‌ها، جمله‌بندی، و قالب پاسخگویی به پرسش‌ها: در واقع، این مرحله مهمترین مرحله طراحی پرسش‌نامه است. پژوهشگر پس از آنکه دانش تخصصی خود را افزایش داد و پیشینه‌های مرتبط را مطالعه کرد، نوبت به آن می‌رسد که بر اساس اهداف پژوهش به طراحی پرسش‌ها و گویه‌های مناسب برای طرح در پرسش‌نامه بپردازد. این مرحله هم شامل طراحی محتوا می‌شود و هم طراحی ساختار. بنابراین، پژوهشگر باید درباره نوع پرسش‌ها و قالب پاسخ مورد انتظار به یک پرسش/گویه تصمیم‌گیری کند.

گام سوم. ترتیب و اولویت پرسش‌ها: اولویت‌بندی پرسش‌ها مرحله سوم طراحی یک پرسش‌نامه است. بنابراین، پژوهشگر پس از آنکه در مورد محتوا و ساختار پرسش‌ها/گویه‌های پرسش‌نامه تصمیم گرفت، باید تشخیص دهد چه گویه‌هایی در ابتدا و انتهای پرسش‌نامه قرار گیرند، و ترتیب پرسش‌ها به چه صورت باشد.

گام چهارم. تأیید همترازها: همترازها افرادی هستند که از دانش تخصصی لازم در یک زمینه موضوعی برخوردارند، و نظر آن‌ها می‌تواند موجب ارتقای اعتبار یک کار علمی شود. پژوهشگر پس از آنکه پرسش‌نامه را تهیه کرد، بهتر است آن را در اختیار همترازها قرار دهد تا بازخورد آن‌ها نیز دریافت شود.

گام پنجم. اجرای طرح پایلوت یا آزمایشی: پس از طراحی اولیه پرسش‌نامه و دریافت نظر همترازها، برای آزمودن تناسب ابزار با اهداف مورد بررسی در پژوهش باید دست به اجرای یک طرح آزمایشی یا پایلوت زد. در این طرح ابزار پژوهش میان نمونه کوچکی از افراد توزیع می‌شود و بازخوردهای این پیمایش دریافت می‌شود. اجرای این مرحله در طراحی ابزار بسیار مهم است، چراکه ابزار پژوهش در عمل مورد سنجش قرار می‌گیرد.

گام ششم. اصلاح و بازنگری: پس از اجرای طرح پایلوت نقاط ضعف ابزار مشخص خواهد شد و بازخوردهای لازم در اختیار پژوهشگر قرار می‌گیرد. بنابراین، پژوهشگر می‌تواند بر اساس این اطلاعات و بازخوردها پرسش‌نامه را اصلاح کند تا بهتر بتواند به هدف پژوهش دست یابد.

گام هفتم. تهیه ویرایش نهایی پرسش‌نامه برای توزیع: پس از انجام تمامی مراحل فوق، نسخه نهایی پرسش‌نامه آماده شده و در میان نمونه پژوهش توزیع خواهد شد.

Icon Question

در طراحی پرسش‌ها/گویه‌های پرسش‌نامه باید دید طرح چه نوع پرسشی مناسب است. پرسش‌ها/گویه‌های پرسش‌نامه انواع گوناگونی را شامل می‌شوند، که به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. در یک نگاه کلی این پرسش‌ها را به دو دسته پرسش‌های بسته (یا بسته - پاسخ) و پرسش‌های باز (یا باز - پاسخ) تقسیم‌بندی می‌کنند.

  • پرسش‌های بسته

    پرسش‌های بسته به آن دسته از پرسش‌هایی گفته می‌شود که پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه را مجبور می‌کند در قالب پاسخ‌های از قبل تعریف شده به پرسش‌نامه پاسخ دهند. داده‌ای که از طریق این نوع پرسش‌ها گردآوری می‌شود، اغلب داده کمی هستند که باید با تکنیک‌هایی که در آمار کمی مطرح است با آن‌ها رفتار شود. بنابراین، پاسخ‌دهنده نمی‌تواند هر پاسخی که مد نظرش است (به غیر از پاسخ‌های از قبل تعریف شده) را در پرسش‌نامه وارد کند. پرسش‌های بسته می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند.

    پرسش‌های دو وجهی: این پرسش‌ها پاسخ‌دهنده را مجبور می‌کنند که بین دو گزینه یکی را انتخاب کند. برای مثال، زمانی که جنسیت پاسخ‌دهنده خواسته می‌شود، به طور معمول او باید «مرد» یا «زن» را انتخاب کند. پرسش‌هایی که پاسخ‌شان بلی/خیر است نیز در این رده تعریف می‌شوند.

    پرسش‌های چند وجهی: این پرسش‌ها تا حدی مشابه پرسش‌های دو وجهی هستند، با این تفاوت که انتخاب‌های بیشتری در اختیار پاسخ‌دهندگان قرار می‌گیرد. برای مثال، زمانی که در مورد سطح تحصیلات افراد پرسش می‌شود، ممکن است گزینه‌های «دیپلم»، «کارشناسی»، «کارشناسی ارشد»، و «دکتری» به پاسخ‌دهنده پیشنهاد شود.

    پرسش‌های تعیین طیف: تنظیم پاسخ‌ها بر اساس طیف لیکرت بارزترین مثال برای آشنایی با پرسش‌های تعیین طیف است. در این پرسش‌ها پژوهشگر معمولاً به دنبال بررسی نظر و نگرش پاسخ‌دهندگان بر اساس یک طیف خاص است. برای مثال، بررسی میزان رضایت مشتریان از یکی از خدمات ارائه شده توسط سازمان که پاسخ‌ها بر اساس طیف لیکرت پنج ارزشی (یعنی «خیلی زیاد»، «زیاد»، «متوسط»، «کم»، و «خیلی کم»). یا بررسی میزان رضایت همین گروه مشتریان بر اساس یک طیف ده ارزشی (از عدد «1» [ناراضی] تا عدد «10» [کاملاً راضی])

  • پرسش‌های باز

    پرسش‌های باز به پرسش‌هایی گفته می‌شود که پاسخ‌های آن‌ها از قبل توسط پژوهشگر مشخص نشده و پاسخ‌دهنده می‌تواند پاسخ پرسش را به زبان خود بنویسد. بر خلاف پرسش‌های بسته، پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه برای پرسش‌های باز «توضیح» خواهند نوشت. از این رو، داده به‌دست آمده از پرسش‌های باز اغلب کمی صرف نیست، و عمق آن به نسبت پرسش‌های بسته بیشتر است. همچنین، ممکن است موضوعات جدیدی از پاسخ پرسش‌های بسته توسط پژوهشگر بیرون کشیده شود. اما باید توجه داشت، که پاسخ به این پرسش‌ها معمولاً وقت‌گیرتر از پرسش‌های بسته است و مستلزم صبر و حوصله بیشتری از جانب پاسخ‌دهندگان است. علاوه بر این، تحلیل این پاسخ‌ها نیز به آسانیِ تحلیل پاسخ‌های کمی به پرسش‌های بسته نخواهد بود.

Icon Letter

معمولاً پرسش‌نامه‌ها با یک معرفی‌نامه همراه هستند که در متن این نامه پژوهشگر و پژوهش او معرفی شده‌اند. نامه روکش (Cover letter)، نامه پوششی، نامه همراه پرسش‌نامه، معرفی‌نامه، پیام خوشامد گویی (welcome message)، یا نامه معرفی پژوهش اصطلاحاتی هستند که معمولاً برای توصیف این متن به کار گرفته می‌شوند. نامه روکش اگر به شکلی خوب و مناسب نوشته شود، معمولاً باعث ترغیب پاسخ‌دهندگان به مشارکت در پژوهش خواهد شد. در مقابل، اگر این متن بی‌کیفیت طراحی شود، احتمالاً باعث پایین آمدن نسبت پاسخ‌ها خواهد شد. عناصری که یک نامه روکش خوب و با کیفیت باید در متن خود داشته باشد، عبارتند از:

  • عنوان پژوهش یا طرح؛
  • ذکر نام سازمان پژوهشی یا دانشگاهی که پژوهشگر وابسته به آن است و طرح را برای این مؤسسه انجام می‌دهد. یا در صورتی که طرح با حمایت سازمان خاصی اجرا می‌شود، نام این سازمان درج شود؛
  • معرفی پژوهشگر و اینکه چرا او چنین مطالعه‌ای انجام می‌دهد (لازم نیست این بخش مفصل نوشته شود، و بهتر است بسیار خلاصه به آن پرداخت)؛
  • ذکر مشوقی که باعث ترغیب پاسخ‌دهنده شود؛ برای مثال، یک جایزه (این بخش می‌تواند اختیاری باشد)؛
  • توضیح مسائل اخلاقی مرتبط با پژوهش (برای مثال، ناشناس ماندن پاسخ‌دهندگان)، و اینکه از داده گردآوری شده به چه منظورهایی استفاده خواهد شد؛
  • توضیح چگونگی جمع‌آوری/بازگشت پرسش‌نامه‌ها؛
  • نام و شماره تلفن/آدرس پست الکترونیکی که مشارکت‌کنندگان در صورت نیاز بتوانند با آن تماس برقرار کنند؛

نامه روکش ممکن است شامل «دستورالعمل» پاسخگویی به پرسش‌نامه نیز باشد. البته، این دستورالعمل می‌تواند به صورت جداگانه نیز طراحی شود، به‌ویژه زمانی که این دستورالعمل مفصل، پیچیده، و نیازمند دقت بیشتری از سوی پاسخ‌دهندگان باشد. در مواردی که پژوهشگر خود شخصاً پرسش‌نامه را توزیع نمی‌کند یا آنکه پرسش‌نامه را به روش الکترونیکی توزیع می‌کند، نامه روکش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین، در این مواقع باید دقت بیشتری در نگارش این نامه شود، چراکه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

Icon Tips

  • ابتدا پرسش‌هایی را مطرح کنید که از اهمیت بیشتری برخوردارند.
  • پرسش‌نامه را با پرسش‌های حساس یا شخصی که برای پژوهش مهم هستند، آغاز نکنید.
  • پرسش‌نامه تا جایی که ممکن است باید «کوتاه» باشد.
  • پرسش‌هایی را در پرسش‌نامه قرار دهید که حاوی اطلاعات مهم و کاربردی و دقیق برای پژوهش هستند.
  • پرسش‌ها را به سه دسته «باید پرسیده شود»، «بهتر است پرسیده شود»، و «بد نیست پرسیده شود» دسته‌بندی کنید و با کمک اهمیت پرسش‌ها طول پرسش‌نامه را مدیریت کنید.
Icon Calculate

پایایی یکی از مهمترین ویژگی‌ها برای ابزارهای سنجشی است که جهت اندازه‌گیری متغیرها یا سازه‌های پنهان طراحی شده‌اند. بدون داشتن یک ابزار پایا نمی‌توان به نتایج پژوهش اعتماد کافی داشت و در صورت تکرار پژوهش، نتایج می‌تواند دارای تفاوت معنی‌دار با مرحله اول باشد. هر چند پایایی شرط کافی برای اعتماد و اطمینان به نتایج به بار آمده از یک ابزار سنجش نیست، اما شرط ضروری و لازم است. شیوه‌های مختلفی برای سنجش پایایی وجود دارد که عبارتند از: آزمون‌-‌آزمون مجدد، استفاده از فرم‌های موازی، دو نیمه کردن ابزار سنجش و هماهنگی درونی بین آیتم‌های ابزار سنجش. برای سنجش هماهنگی درونی بین آیتم‌های مختلف یک ابزار نیز از تکنیک‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که استفاده از ضریب آلفای کرونباخ یکی از آن‌ها است.

لی جی. کرونباخ که مهم‌ترین زمینه پژوهشی وی نظریه اندازه‌گیری یا سنجش است، در سال 1951 در مقاله‌ای با عنوان «ضریب آلفا و ساختار درونی آزمون‌ها» این ضریب را به جامعه علمی معرفی کرد. «ضریب آلفا بر پایه هماهنگی درونی آیتم‌ها با یکدیگر طرح شده است».

ضریب آلفای کرونباخ به عنوان یکی از ضرایب پایایی یا قابلیت اعتماد شناخته می‌شود. این ضریب از عمومی‌ترین ضرایبی است که توسط پژوهشگران علوم اجتماعی برای سنجش پایایی ابزارهای مختلف جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Icon Benefit

مهم‌ترین و بارزترین مزایای استفاده از پرسش‌نامه‌های برخط هزینه، وقت، و نبود مرزهای جغرافیایی و فیزیکی است. در پرسش‌نامه برخط، برخلاف پرسش‌نامه چاپی، نیازی به چاپ کردن پرسش‌نامه‌ها‌ نیست و نیازی نیست که برای رساندن پرسش‌نامه‌ها‌ به پاسخ‌دهندگان هزینه‌ای صرف شود. همچنین، این پرسش‌نامه‌ها‌ می‌توانند مقادیر زیادی داده در زمانی نسبتاً محدود گردآوری کنند. از دیگر مزایای بسیار مهم این نوع پرسش‌نامه‌ها‌ ارایه اطلاعات آماری و نتایجی است که توسط برنامه‌های تعبیه‌شده در سامانه فراهم می‌شود، بنابراین پژوهشگر می‌تواند درست پس از اتمام گردآوری داده به تجزیه و تحلیل آن بپردازد. بدین ترتیب دیده می‌شود که پرسش‌نامه‌ها‌ی برخط قابلیت گردآوری حجم بیشتری داده نسبت به انواع چاپی را دارند. از طرف دیگر این نوع پرسش‌نامه‌ها‌ با کمک ابزارهای هوشمند خود خطاها را به حداقل می‌رسانند.

Icon Read More

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به منابع زیر مراجعه کنید که این راهنما برگرفته از آن‌ها است.

  • Cronbach, Lee J. 1951. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika. 16 (3): 297–334.
  • Cronbach, Lee J., R.J. Shavelson. 2004. My Current Thoughts on Coefficient Alpha and Successor Procedures. Educational and Psychological Measurement. 64 (3): 391–418.
Icon Key Word

پرسا _ پُرسا _ پرسشنامه ساز پرسا _ پرسشنامه‌ساز _ پرسشنامه آنلاین _ پرسشنامه انلاین _ پرسش نامه آنلاین _ پرسش نامه انلاین _ ساخت پرسشنامه آنلاین _ پرسشنامه آنلاین رایگان _ آزمون آنلاین _ آزمون‌ساز آنلاین _ آزمون‌ساز _ ساخت آزمون آنلاین _ نظر سنجی آنلاین _ نرم‌افزار طراحی پرسشنامه آنلاین _ نرم‌ افزار طراحی پرسشنامه _ سامانه پرسشنامه ساز _ سامانه طراحی پرسشنامه _ محاسبه آنلاین الفای کرونباخ _ لیکرت _ فرم‌ساز _ فرم نظرسنجی _ نمونه فرم نظر سنجی _ اپلیکیشن فرم‌ساز _ ساخت پرسشنامه الکترونیکی _ طراحی پرسشنامه _ فرم ساز آنلاین _ ساخت فرم آنلاین _ ساخت پرسشنامه _ ساخت فرم نظر سنجی _ نرم افزار فرم ساز _ فرم ساز هوشمند _ نرم‌افزار فرم ساز تحت وب _ پرسشنامه استاندارد _ پرسشنامه ساز آنلاین _ نظر سنجی الکترونیکی _ محاسبه آلفای کرونباخ _ اکسل وزن دار _ اکسل وزن‌دار _ تحلیل پرسشنامه _ توزیع پرسشنامه