پرسشنامه


بسمه تعالی

پاسخگوی گرامی

ضمن سپاس از همکاری شما دراين پژوهش، پرسشنامه ای که تقديم می گردد به منظور انجام پژوهشی با عنوان" روابط ساختاری کارکردهای اجرایی و فعاليتهاي مغزي رفتاري با مهارت های اجتماعی کودکان اوتيستيك با میانجیگري راهبردهای نظم جویی شناختی هيجاني" تهیه شده است. لطفا میزان موافقت یا مخالفت، صحت یا عدم صحت عبارات را با انتخاب گزینه مناسب با وضعیت خودتان، مشخص نمایید. توجه داشته باشید که هیچ جواب درست یا غلطی وجود ندارد. مهم آن است که پاسخی را که انتخاب می نمایید فهم درستی از برداشت شما از خودتان بیان کند. . لازم به ذکر است که پرسشنامه بدون نام بوده و اطلاعات  شخصی شما نیز با حفظ امانت داری کامل و به طور محرمانه حفظ می شود. خواهشمند است به تمامی سوالات پاسخ دهید.



«پیشاپیش از همکاری صادقانه و دقت نظر شما سپاسگزارم»





1
نسبت با کودک 
 
پدر 
مادر 
2
جنسیت فرزند 
 
دختر 
پسر 
3
سن کودک 
 
6تا9 
10تا13 
14تا17 
4
سن 
 
کمتر از 30 سال 
40- 31 
50- 41 
بالاتراز50 سال 
5
میزان تحصیلات والدین 
 
دیپلم و زیر دیپلم 
فوق دیپلم 
لیسانس 
فوق لیسانس و بالاتر 
6
شاخص های زیر تا چه حد در خصوص فرزند شما صدق میکند 
 
کاملا موافقم 
تا حدی موافقم 
تا حدی مخالفم 
کاملا مخالفم 
خانواده مهمترین چیز درزندگی اوست . 
به ندرت عصبی میشود 
برا ی رسیدن به اهداف تلاش سختی می کند 
وقتی کاری را خوب انجام می دهد ،دوست دارد آن را ادامه دهد 
اغلب مشتاق است کار جدیدی را انجام دهد 
اینکه چگونه لباس بپوشد برایش مهم است . 
وقتی چیزی را که می خواهد بدست می آورد ،احساس هیجان زدگی ونیرومندی می کند 
انتقاد ویا سرزنش اورا خیلی اذیت می کند. 
وقتی چیزی را می خواهد ،معمولا برای بدست آوردنش نهایت سعی خود را می کند 
کارها را اغلب به این دلیل انجام می دهد که ممکن است آنها برایش سرگرم کننده باشند. 
انجام کارهایی مانند اصلاح سر برایش سخت است . 
اگرببیند شانسی برای بدست آوردن چیزی که می خواهد بوجود آمده است ، فورا"دست به کار می شود 
وقتی فکر می کند یا می داند که کسی از دست او عصبانی است ، تا اندازه ای احساس نگرانی یا ناراحتی می کند 
وقتی ببیند فرصتی برای انجام کارهای که دوست دارم بوجود آمده است، هیجانزده می شود 
اغلب با عجله عمل می کند 
اگر فکر کند حادثه ناخوشایندی می خواهد رخ دهد،معمولا تا حدی مضطرب می شود 
فعالیت ها ی دوستانش برایش تعجب اور است 
وقتی اتفاقات خوبی برایش می افتد ،تاثیر زیادی براو می گذارد . 
وقتی فکر می کند که در یک کار مهمی ضعیف عمل کرده ام،احساس نگرانی می کند 
اشتیاق شدیدی به هیجان و احساسات جدید دارد 
برای رسیدن به خواسته ها یش دست به هر کاری می زند 
درمقایسه با دوستانش خیلی کم می ترسد 
برنده شدن در یک مسابقه اورا هیجانزده می کند . 
از اینکه مرتکب اشتباه کند نگران است 
7
 
 
هرگز 
گاهي 
مرتباً 
اغلب 
هميشه 
خودم را مقصّر اين مساله مي¬دانم. 
مجبورم اين اتفاق را بپذيرم. 
من اغلب به احساسي كه نسبت به اين تجربه دارم فكر مي¬كنم. 
به مسايل بهتري فكر مي¬كنم. 
به بهترين كاري كه مي¬توانم انجام دهم فكر مي¬كنم. 
مي¬توانم از اين موقعيّت چيزي ياد بگيرم. 
شرايط مي¬توانست به مراتب بدتر از اين باشد. 
اغلب فكر مي¬كنم چيزي را كه من تجربه كرده¬ام در مقايسه با چيزهايي كه ديگران تجربه كرده¬اند به مراتب بدتر مي¬باشد. 
ديگران را مقصر اين اتفاق مي¬دانم. 
من مسئول اين اتّفاق مي¬باشم. 
مجبورم اين موقعيّت را قبول كنم. 
اين مساله ذهن مرا به خود مشغول می¬کند. 
به چيزهاي خوشايندي فكر مي¬كنم كه ربطي به اين اتفاق ندارند. 
به بهترين شيوه¬ی كنار آمدن با اين موقعيّت فكر مي¬كنم. 
احساس مي¬كنم بر اثر چيزي كه برايم اتفاق افتاده است، مقاوم¬ترخواهم شد. 
فكر مي¬كنم ساير مردم شرايط بسيار بدتري را تجربه مي¬كنند. 
من به فكر كردن در مورد وحشتناك بودن تجربه¬ام ادامه مي¬دهم. 
ديگران مسئول اين اتفاق مي¬باشند. 
به اشتباهاتي كه در اين خصوص مرتكب شده ام فكر مي¬كنم. 
قادر به تغيير اين وضعيت نمي¬باشم. 
مي¬خواهم بدانم چرا چنين احساسي نسبت به اين مساله دارم. 
من به جاي اين اتفاق به چيزهاي خوب مي¬انديشم. 
به تغيير دادن اين موقعيت فكر مي¬كنم. 
فكر مي¬كنم اين موقعيت داراي جوانب مثبتي هم مي¬باشد. 
فكر مي¬كنم اين مساله در مقايسه با مسايل ديگر خيلي هم بد نبوده است. 
اغلب فكر مي¬كنم چيزي كه تجربه كرده¬ام بدترين اتفاقي است كه مي¬تواند براي يك فرد رخ دهد. 
به اشتباهاتي كه ديگران در اين خصوص مرتكب شده اند فكر مي¬كنم. 
خود را مسبب اصلي اين مساله مي¬دانم. 
بايد ياد بگيرم با اين شرايط كنار بيايم. 
من عميقاً به احساساتي كه اين موقعيت در من برانگيخته است فكر مي¬كنم. 
به تجربه¬هاي خوشايند فكر مي¬كنم. 
براي بهترين كار ممكن برنامه ريزي مي¬كنم. 
من به جستجوي جوانب مثبت اين مساله مي¬پردازم. 
من به خودم مي¬گويم كه در زندگي چيزهاي بدتري هم وجود دارد. 
من همواره به ناگواري آن موقعيت فكر مي¬كنم. 
ديگران را مسبب اصلي اين مساله مي¬دانم. 
8
هر یک از رفتارهای زیر تا چه میزان در مورد کودک شما رخ می دهد. 
 
هیچگاه 
به ندرت 
گاهی 
غالباً 
دوستان و همسال هایش را برای فعالیت های مشترک، دعوت می‌کند 
در فعالیت ها و بازی ها، با همسال هایش مشارکت می‌کند 
در بازی یا هرگونه فعالیتی با همسالهایش، نوبت را رعایت می‌کند 
بهداشت فردی را رعایت می‌کند 
در فعالیت های غیررسمی (خارج از فعالیتهای کلاسی یا مدرسه) با دوستان خود تعامل دارد 
در فعالیت های رسمی (مثلا فعالیت های کلاسی، درسی) با دوستان خود تعامل دارد 
برای به دست آوردن اطلاعات درباره شخصی خاص، می‌تواند سئوالهایی را بپرسد 
میتواند با تک تک همسالهای خود تعامل اجتماعی داشته باشد 
با گروه همسال های خود تعامل و همکاری متقابل دارد 
می‌تواند در طی مکالمه، فرایند مکالمه را با پرسش و پاسخ ادامه دهد 
با دیگران همدلی و همراهی می‌کند 
درباره خواسته‌ها و علاقه‌مندیهای دیگران صحبت می‌کند و آنها را تایید می‌کند 
اظهارات و اشاره‌های چهره دیگران را، تشخیص می‌دهد و می فهمد 
علایم و نشانه‌های غیرکلامی یا زبان بدن دیگران را می خواند و می فهمد 
در انجام تکالیف خود، به دیگران اجازه کمک و یاری می‌دهد 
جٌکها و شوخی‌های دیگران را می فهمد و درک می‌کند 
در طی یک مکالمه رودرور، می‌تواند تماس چشمی داشته باشد و آن را تا پایان مکالمه حفظ کند 
می تواند به هنگام مکالمه یا ارتباط با همسالها فاصله مناسب را حفظ کند و ادامه دهد 
در طی گفتگوی دوطرفه، می‌تواند لحن و تن صدایش را متناسب با فرایند گفتگو تنظیم کند 
در فرایند گفتگو، می‌تواند همزمان به چندین نقطه نظر توجه کند 
در صورت لزوم می‌تواند به دیگران کمک کند 
ابراز احساسات شفاهی را می فهمد 
می‌تواند با دیگران، سلام-احوالپرسی و خوش و بش کند 
میتواند وارد گفتگو چند نفره شود، بدون اینکه گفتگو را قطع کند و یا از جریان بیاندازد 
به هنگام برقراری ارتباط با شخصی، آغازکننده سلام و احوالپرسی است 
تعارفات و تشریفات متعارف را در هنگام ارتباط با دیگران، انجام می‌دهد 
در هنگام ارتباط با کسی یا گروهی، در آغاز خودش را به آنها معرفی می‌کند 
با ادب و احترام درخواست می‌کند که از کنار کسی رد شود 
تعارف و تحسین دیگران را درک می‌کند و متناسب با آن، به آنها پاسخ می‌دهد 
به دعوت دوستان و همسال هایش برای فعالیتهای جمعی، پاسخ می‌دهد، می‌پذیرد و به آنها ملحق می‌شود 
به هنگام نیاز، می‌تواند از دیگران درخواست کمک و یاری کند 
به سئوال هایی که مستقیما از طرف دیگران راجع به وی پرسیده می‌شوند، پاسخ می‌دهد 
ارتباطات و تعاملات مثبتی را با همسال ها ایجاد و تجربه می‌کند 
در هنگام اختلاف نظر با دیگران، کوتاه می‌آید و سازش می‌کند 
در طی مکالمه رودرور، با متانت و آرامی واکنش نشان می‌دهد 
در فرایند گفتگو، موضوع مکالمه را در جهت موضوعات مورد علاقه خود تغییر می‌دهد 
برداشت صحیحی از نیت‌ها و مقاصد دیگران ندارد 
اظهارنظرهای نادرستی می‌کند 
منزوی است و درگیر سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های خودش است 
با عجله و ناپخته مکالمه را به پایان م‌یرساند 
در فهم و تشخیص نشانه‌های کلامی و غیرکلامی، به منظور پایان دادن به مکالمه نقص دارد 
در تعاملات اجتماعی، نشانه‌های ترس و اضطراب را از خود نشان می‌دهد 
به هنگام تعامل و صحبت با همسال‌های خود، شرایط ناخوشایندی را تجربه می‌کنند 
به هنگام تعاملات اجتماعی، خود را درگیر رفتارهای اجتماعی نامناسب می‌کند 
در تنظیم و تشخیص زمان مناسب، برای ایجاد و آغاز ارتباط اجتماعی ضعیف است 
توسط دوستان و همسال هایش دست انداخته می‌شود 
در جمع همسال ‌ها هم، درگیر فعالیت های انفرادی خودش است 
می‌تواند در باره موضوع‌های مختلف، سئواله ایی را طرح می‌کند 
9
لطفاً هر یک از عبارات زیر را خوانده و میزان موافقت خود را با یکی از گزینه های روبرو انتخاب کنید 
 
هیچ وقت 
گاهی اوقات 
معمولاً 
همیشه 
فرزند من در تصمیم گرفتن مشکل دارد. 
فرزند من نمیتواند کارها را به موقع انجام دهد چون زمان زیادی سرگردان است که کدام را اول انجام دهد. 
فرزند من در توجه کردن مشکل دارد. 
فرزند من در برنامه ریزی برای آینده مشکل دارد. 
فرزند من بدون اینکه سعی کند یک اشتباه را از راه دیگری انجام دهد مکرر آن اشتباه را تکرار می¬کند. 
فرزند من در برنامه ریزی برای کارها مشکل دارد. 
فرزند من در انجام کارها از روی نظم و ترتیب مشکل دارد. 
اخیرا به نظر میرسد فرزند من کارها را کندتر از معمول انجام می دهد. 
فرزند من در سازماندهی مشکل دارد. 
فرزند من به راحتی حواسش پرت می شود. 
فرزند من از دستورات پیروی نمی کند و در پایان رساندن تکلیف خانه یا کارهای روزمره موفق نمیشود. 
فرزند من وسایل مورد نیازش را گم می کند( مثل وسایل مدرسه) 
فرزند من بسیار فراموشکار است. 
فرزند من نمیتواند به اندازه کافی به جزئیات توجه کند و اشتباه هایی از روی بی دقتی زیاد دارد. 
فرزند من در سازماندهی تکالیف و فعالیت ها مشکل دارد. 
فرزند من از تکالیفی که احتیاج به فکرکردن زیاد دارد پرهیز میک ند و یا متنفر است. 
فرزند من در منتظر ماندن مشکل دارد. 
فرزند من خیلی وقت ها بازی بچه های دیگر را قطع یا خراب می کند. 
فرزند من بدون اینکه منتظر تمام شدن سوال بماند پاسخ خود را ابراز می کند. 
1